Zajęcia dodatkowe w Specjalnej Szkole Przysposabiającej do Pracy w Chełmie

uczniowie w niebieskich koszulkach

Szkoła zapewnia bogatą ofertę zajęć dodatkowych, które poszerzają wszechstronny rozwój uczniów:

  • Joga

Zajęcia z jogi usprawniają cały organizm, przyczyniają się do poprawy postawy. Likwidują wady postawy, redukują nadpobudliwość, zmniejszają agresję i obniżają poziom stresu. Dają radość z bycia aktywnym.

  • Hipoterapia

Hipoterapia to metoda rehabilitacji psychoruchowej, która odbywa się przy udziale koni. Dla naszych uczniów, kontakt z koniem jest często niezastąpionym źródłem pomocy. Dzięki hipoterapii uczniom może być łatwiej pokonywać lęki, budować więzi, wyrażać swoje emocje i komunikować się ze światem.

  • Hortiterapia

Zajęcia z hortiterapii polegają na kontakcie z naturą i żywą roślinnością, na tworzeniu mini ogródków ziołowo-warzywnych. Podczas zajęć uczniowie uczą się o pielęgnacji roślin, tworzą kompozycje kwiatowe. Celami terapeutycznymi ogrodoterapii są wspieranie rozwoju fizycznego, poznawczego oraz społecznego uczestników.

  • Taniec nowoczesny

Uczniowie na zajęciach z tańca nowoczesnego ćwiczą układy taneczne zaproponowane przez instruktora oraz mają możliwość pokazania własnych figur tanecznych. Uczestnicy poruszają się w rytm muzyki w miarę swoich możliwości.

  • Taniec ludowy

Na zajęciach z tańca ludowego uczniowie poznają specjalne kroki, gesty i rytmikę, odkrywając bogactwo folkloru oraz jego symboliczne znaczenie. Poprzez radosną praktykę, uczą się szacunku dla różnorodności kulturowej.

  • Dogoterapia

Dogoterapia polega na bliskim kontakcie z odpowiednio wyszkolonym psem. Jest metodą motywacyjną, wspierającą leczenie i rehabilitację. Zadaniem dogoterapii jest pomoc w przywróceniu młodzieży zdrowia, uśmiechu i wiary we własne siły. Dzięki dogoterapii uczniowie rozwijają mowę i wzbogacają słownik, rozwijają funkcje poznawcze, myślenie przyczynowo-skutkowe oraz motywuje i mobilizuje do podejmowania działań.

  • Animaloterapia

Zajęcia z animaloterapii w naszym gabinecie to wyjątkowa forma wsparcia emocjonalnego i rozwoju dzieci poprzez kontakt z rybkami. Obserwowanie ich spokoju, harmonii i naturalnych zachowań pomaga uczniom redukować stres, poprawiać koncentrację oraz uczyć cierpliwości i empatii. Podczas zajęć dzieci uczą się troski o zwierzęta, rozwijają zdolności do spokojnego reagowania na bodźce zewnętrzne i budują zdolność do introspekcji. Woda i jej mieszkańcy stają się naturalnym narzędziem w terapii, pomagając dzieciom w osiągnięciu równowagi emocjonalnej. Animaloterapia z rybkami to metoda pełna spokoju i harmonii, która w subtelny sposób wspiera rozwój społeczny i emocjonalny uczniów.

  • Rytmika

Zajęcia z rytmiki są oparte przede wszystkim na zabawach muzyczno-ruchowych, podczas których uczniowie próbują rytmicznie grać, śpiewać i tańczyć. Dzięki zajęciom muzycznym uczniowie rozwijają umiejętności słuchowe, muzyczne i motoryczne. Zabawy rytmiczne uczą koncentracji, wspierają pamięć i poprawiają sprawność fizyczną.

 

Zajęcia specjalistyczne

W szkole realizowane są zajęcia rewalidacyjne i z pomocy psychologiczno-pedagogicznej określone w Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym uwzględniającym zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego i wyniki wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia. Do zajęć tych należą m.in.:

  • Terapia Integracji Sensorycznej 
  • Terapia tyflopedagogiczna
  • Terapia surdopedagogiczna
  • Terapia logopedyczna i neurologopedyczna
  • Terapia psychologiczna
  • Terapia fizjoterapeutyczna
  • Terapia autyzmu
  • Zajęcia z oligofrenopedagogiem